anak oh anak

pagi ini saya terjumpa seseorang...
salah seorg wanita tabah yang pernah saya kenal..
tabah dalam mengharungi kehidupan berkongsi suami...

lepas berpeluk cium (sbb dah lama tak jumpa),
dia terus tanya saya
"rozi, nak ambil anak angkat tak?"..."hah??"-terkedu saya.
"yea, ada org tgh mengandung nak bagi anak die kat org lain sbb die dah ada ramai anak dan dia miskin"
"oh..yeke.bukan anak luar ***** lah yea?nnt la kak, saya try tanye kakak saya.ape2hal saya contact akak.jantina baby?"
"tak tau lagi..tgh mengandung...tak check pn lagi"

dan lepas tu otak terus ligat berfikir...
bukan desperate sangat nak anak lagi..
mungkin sbb saya dah ada Nur Balqish...
tapi kalau untuk kakak saya....mungkin OK kalau kakak berminat.

dan sehingga kini masih terfikir2...
manusia sering kali diuji...
diuji supaya kita sentiasa berfikir dan percaya ketentuan Allah.
contohnya....kalau tak nak anak, mudah saja mengandung...
yang nak sgt anak...buat bermacam2 cara utk mengandung tapi masih lagi belum ada rezeki.

selalunya setiap cerita akan sampai pada mr darling dulu...
tp...bukan berita ini sbb saya memang tak mahu anak itu...
sbb saya sudah ada anak....
saya jaga anak seperti menatang minyak yang penuh...
saya takut...andai kata saya ambil anak itu...
saya tak dapat jaga seperti saya menjaga Nur Balqish kerana die bukan darah daging saya.
saya juga kena sambung blaja (PhD)...dan semestinya Mr Darling akan mengambil alih tugas saya utk mengasuh anak.
dan saya risau anak itu akan terbiar...

Ya Allah...
kesiannya kalau saya jadi baby yang dikandung tu.
sedihnya rasa hati kalau tahu emak sendiri taknak diri ini.
kalau dah tau taknak..pandai2 la buat protection.
hai...dunia zaman sekarang..

mungkin saya akan sentiasa berfikir tentang hal ini.
dlm masa yg sama saya akan sentiasa berdoa dan berusaha supaya Allah kurniakan anak kedua untuk saya dlm masa terdekat nie.



gambar Nur Balqish sehari slps 'dikeluarkan' dr perut saya...


:: rintihan hati ::
sesungguhnya kami berdua memang rindu untuk memiliki baby yang akan meriuh rendahkan rumah kami dan jadi kawan bermain Nur Balqish...mungkin akan tiba masanya nnt... waallahualam...



3 comments:

LINDA ALEEQA said...

Allah tu kan maha mengetahui....sbb tidak dikurniakan anak dlm masa terdekat ni mgkin nti akn mnggu futher study ogy...jd..kita bersangka baik je k....

Anis Radzi said...

Rozi, kita faham perasaan awak..memang keinginan nak anak lagi meluap-luap bila anak kita yang first dah makin besar and nampak dia pun nak ada kawan..tapi, rezeki di tangan Allah swt,dia buat sesuatu itu terbaik buat hambanya. Yang penting kita sentiasa berdoa and the rest serah bulat2 kepada ketentuanNYa ye..=)

g_mulan said...

to linda: thanks yea =)

to hanis: takde ape la...biasala kengkadang emo kan...masih percaya pada qada' dan qadar...

Pages - Menu