air tangan mak

saya adalah bekas penghuni asrama di sebuah sekolah di kuala pilah.
setiap kali nak balik asrama (minggu balik kg)..mak akan bekalkan nasi untuk saya sebanyak 2 bungkus.
biasanya nasi adalah dibungkus dlm daun pisang dan dibalut dengan kertas suratkhabar.
kalau saya balik naik train dr kluang- Bahau...saya akan makan sebungkus.
yeahh..kami akan pilih (berebut sbnrnye) tempat duduk dibahagian tengah2 (sbb ada meja).
oooowwwhhh..memang banyak kenangan di train.
mak biasanya akan bungkuskan lebih nasi dan lauk supaya saya dan kawan2 saya boleh makan bersama2. sweet kan?

dan satu bungkus lagi saya akan makan setibanya saya di asrama - kala petang.
pun mak isi lebih supaya saya dapat makan bersama dormates.
tapi kadang2 bila saya turun dr train, saya akan berjalan2 di bahau.makan2...pastu saya kenyang.
tapi...bila tengok makanan yang dibungkuskan emak..saya jadi tak keruan.
saya perlu habiskan jugak...
saya takkan buang walau sebutir nasi pun.
sbb nasi tu mak yang bekalkan.
dormates pun bawak bekal dr umah.
jadi akan makan sendiri2 pnye bekal.
sedaya upaya saya melicinkan bekal saya.
kadang2 makan sambil nangis sbb homesick teringat kat mak...

besarnya ikatan mak dan anak nie kan?
dan sekali lagi...
semalam mak dtg...bawak lauk ikan baung masak asam pedas.
dan pagi tadi mak masak laksa.
dan mak dah balik ke kampung semula.
tinggalkan baki sehiris ikan baung asam pedas dan semangkuk laksa (mr darling xsuke laksa johor)...
dan petang ini saya akan balik PD...so balik dr ofis..kemas2 dan terus gerak.
dan sekarang saya sedang sangat kekenyangan.
tapi saya sayang nak buang lauk yg mak masakkan...
mr darling, kalau u baca nie,
tolong bagi saya peluang meratah lauk yang mak tinggalkan dan makan laksa tu yea.pastu br kite kemas2 balik PD.
dan sekali lagi saya berasa sedih...(homesicks sbb teringat kat mak)...
tak puas bermanja dgn mak smlm...(padahal tetiap minggu jumpe)
makanan dr air tangan ibu memang lazat..
wah rase nak nangisss...

:: rintihan hati::
anak saya NurBalqish hanya makan nasi yg banyak dengan ikan yang saya masak je...sampai berulang kali die cakap "mama...sedapla mama masak ikan nie..memang sedap betul"...
saya rasa puas, biarpun penat baru balik keje n terus memasak...

mr darling plk...kalau makan tak berselang dgn air = masakan saya sedap. kalau asyik minum air tu = masakn saya tak sedap (sebab nak tolak makanan masuk dlm tekak)

mcm2 yang penting...rindu kasih sayang mak...waaaa..serius saya homesick hari ini.


2 comments:

Subseven7 said...

xmalu anak manje..dah ada anak sorang pon masih homesick lg..yang penting saya dan balqish dapat merampas sehiris ikan baung itu..hehehehehehe i'm sorry... :P

g_mulan said...

@subseven7;kekeke....kemain kite bedal habis2an kan...thanks darling kerana memahami =)

Pages - Menu