sudah hampir sebulan

pejam celik...pejam celik..
dah hampir sebulan Balqish pergi school...
dan...dah hampir sebulan jugak Balqish tak pergi umah ibu (pengasuh)..maafkan mama yea syg...bukan nak pisahkan balqish ngan ibu, tp semua nie utk kebaikan Balqish.

sesudah sebulan ni..camane?puas hati tak?

yeaaa..sangat berpuas hati..

1. Setiap hari Balqish kena solat berjemaah...beramai2 dengan bacaan serentak..solat dhuha, solat zuhur ngan solat asar. Biasanya ambil balqish die tgh solat asar..Ya Allah..comelnye bila tengok beberapa saf anak2 kecik yang girls dgn telekungnya, yg boys dgn songkok aji..solat berjemaah. Tak tau nak gambarkan perasaan seorg ibu camane.tp saya rasa bersyukur Allah bukakan pintu hati agar cepat hanti Balqish ke school dan alhamdulillah, Balqish dapat didikan rohani yg mcm nie...

2. rentetan daripada itu, sudah tentu anakanda Nur Balqish sudah pandai membaca al-fatihah, doa penerang hati..(walaupun sedikit pelat)..sekali lagi.alhamdulillah..Ya Allah...

3. Hmmm...membaca...yea. sudah boleh membaca a, ba, ca, da.....perkataan je blum lagi.

4. Tak suka main permainan lagi, bila balik school main basikal, xpun tolong mama, pastu malam terus ambik buka n membaca (dengan gaya tersendiri)...dan selalu minta mama baca story book...-mama nie malas sket..tp layankan jugak la.

5. vocab dah semakin mantap. kurang sket kadar kepelatan.Sudah pandai bercerita apa yg dipelajari di sekolah, apa yg berlaku.

contoh :
Balqish : mama...td ada happy birthday to you kat school.
mama : yeke..sape punye?
Balqish : Zaf...wan...mama..ada rumah..ada payung... ada api...(saya imagine die tgh bercerita ttg kek).
mama : oh yeke...best nye!

6. sangat marah kalau kasut berselerak depan muka pintu...mula la membebel n susun kasut dkt rak (sbb kat school kena letak kasut kat rak).

7. paling saya suka bila Balqish bawak balik hasil kerja die (lukisan @ kraftangan) yg dibuat kat sekolah...akan saya simpan elok2 utk jadikan kenangan...

8. sangat senang bangun pagi..tp mula2 merengek gak bila suh mandi tp lepas tu dah ok dah...

9. sekarang Balqish dah mula belajar Iqra'1 ngan mr darling..kat school blaja benda yang sama.so, senangla Balqish nnt.


setelah seminggu Balqish ke school, teacher fadilla ada jumpa saya dan bagitau Balqish kalau utk pengurusan diri cam slow sket...contohnye.. kalau nak mandi mcm confused je nak ambil tuala, tunggu org lain ambilkan padahal kena ambik sendiri. kalau dah masuk bilik air tunggu teacher siramkan air kat badan padahal kena mandi sendiri. ambik masa nak pakai seluar..terkial2...hmmm..saya bagitau teacher..yeke?hmmm mayb sbb selama nie saya yang buatkan utk die kot.tu yg die manja...


But nowadays...Balqish memang hebat. dah pandai pakai seluar sendiri n mention ::yeay mama...saya dah pandai pakai seluar:: good job sayang....=)

perkara yg paling saya tak boleh lupa adalah last week teacher fadila dtg jumpa saya.

teacher fadila : kak..akak perasan tak anak akak nie mcm laju sket dr org lain.
saya : hah? laju?
teacher fadila : ye kak..hari nie saya ajar numbering.die memang teror...saya pusing sana sini pun die dapat. saya buat competition, suruh student circlekan number kat whiteboard...die pulak yang jadi tukang tunjuk jawapan kat belakang.
saya : ye ke?
teacher fadila : tu la kak....sbb die mcm slow je bila suh ambik buku ke...buat ape ke..tapi tak sangka plk otak die cerdas.
saya : hmm... die mmg mcm tu.
teacher fadila : saya rasa die suka maths la kak.


-alhamdulillah..harap2 balqish minat maths mcm mama n teror computer mcm papa-



yea..memang dr segi fizikal..Balqish nampak slow.pakai selipar pun nak kena tunggu lama.tp saya bersyukur akhirnya Allah bukakan mata teachers nampak kelebihan Balqish dimana.
bukan bermakna Balqish slow adalah balqish lembab..no. die takkan buat sesuatu on the spot.die akan berfikir dulu sblm buat sesuatu.tu yg ambil masa sket.sbb itu la sepanjang ingatan saya Balqish tak pernah jatuh sejak die tahu berjalan..dan die adalah pemerhati yg baik..so, jaga2.

dan pada dua hari lepas, teacher aisyah plk mention perkara yang sama pada saya mungkin utk sedarkan saya bahawa Balqish adalah seorang yang cepat dapat apa yang dipelajari. Teacher aisyah, saya mama Balqish. Saya dah perasan sejak Balqish masih dalam hari lagi. Tapi terima kasih kerana maklumkan pada saya supaya saya akan sentiasa buat yang terbaik utk Nur Balqish.

alhamdulillah Ya Allah.bukan tujuan utk meriak...mungkin masa saya mengandungkan Balqish, ketika itu saya sdg buat master electrical engineering...so, masa tu saya banyak buat latihan maths. dan kebetulan masa tu tinggal ngan parents n abah selalu bawak balik ikan segar utk santapan saya. dan semoga ilmu yg Allah berikan pada saya sampai juga kepada anak yg dikandung ketika itu (Nur Balqish Qaisarah).

Nur balqish,memandangkan awak sajalah zuriat yg mama ada dlm dunia nie, mama akan jaga awak sebaik mungkin. Bekalkan awak dengan ilmu dunia dan akhirat. semoga awak akan jadi anak yang membahagiakan dan menggembirakan hati mama dan papa.

:: rintihan hati ::

sehingga kini saya masih kepingin seorang anak lagi sebagai adik Nur Balqish..tp masih belum ada rezeki. Mungkin Allah nak bagi saya anak masa saya sambung belajar nnt kot. So, mmg tak merasa la nak dapat cuti 2 bln free...

Ya Allah....Kau terangkanlah hati anakku Nur Balqish Qaisarah agar mudah menerima ilmuMU Ya Allah... Amin..


1 comments:

Anis Radzi said...

Good job balqish! Semoga menjadi anak yang cemerlang dan solehah..
P/s: Rozi, jangan risau..tak lama lagi dapatlah balqish adik..hehe..=)

Pages - Menu