Thank you teacher

teringat pulak saya masa saya darjah 2.
masa tu musim buah cempedak.
kat kebun abah ada banyak buah cempedak.
manis pulak tu makan macam tu je pun dah sedap...bila goreng lagi la sedap.
ada satu hari tu,sorg cikgu nie ckp kat kami "sekarang nie musim buah, kalau ada buah lebih kat rumah tu bagilah kat cikgu"

apa lagi..bila balik, cerita la kat abah.
ptg tu jgk abah g kebun ambik buah cempedak.
aduihhh..malunya saya bila abah suruh bawak buah cempedak tu bagi kat cikgu kat sekolah.
dah lah sekolah sesi petang.
rasa menyesal pulak ckp kat abah.
Abah balut cempedak tu dengan kertas surat kabar tebal2 pastu suruh saya kendong masuk kelas.
malu tau.
pastu bile cikgu tu masuk, saya pun bagila
"cikgu, nie abah saya bagi cempedak"

gembira betul cikgu tu, siap bagi pesanan lagi
"kalau ada cempedak lagi bawaklah dtg sekolah yea"
hmmm...memanglah taknak bagitau abah lagi.

sebenarnya itu adalah salah satu cara menghargai guru.
mcm zaman dulu2...tak bayar yuran.tolong cikgu angkat air, carik kayu api kan?
kira mcm upah seikhlas hati la.

dan hari ini tunggu Teacher's Day barula nak carik hadiah bagi kat guru.
tak perlu la mcm tu.
Bila rasa nak buat sesuatu utk guru..realisasikan je la.

tgk mcm saya langsung takde teacher's day.
bila students nak hargai pensyarah?
memang la takde.
tapi ramai jugak students yang baik hati.
Bagi limau manderin (kalau CNY).
Bagi kuih raya.
Bagi kek lapis sarawak.
Bagi kartun sponge bob.

dan baru2 nie students psm bagi hadiah cokelat tiramisu kat saya.
sepeket besar..banyak tau.
memang sedap gileeerrr..thanks yea =)
terasalah diri ini dihargai.

dan semalam saya berbual2 lagi dgn teacher Aisyah.

t.aisyah : Puan, ramai parents yg tak percaya anak die dah boleh membaca. siap suruh saya buktikan lagi.
saya : aik..kenapa mcm tu pulak.kan dah ada tulis date dlm buku pre-reading tu?
t.aisyah : tula...bukan semua parents ambil tahu.kami ramai students nak kena jaga dan sepatutnya parents kena sama2 bantu kami mantapkan reading skills anak2.
saya : betul tu. parents takboleh harapkan sepenuhnya pada teacher sahaja.
t.aisyah : lagi satu, hari tu parents ada suruh saya buat carta pencapaian students. saya tanya Pn Sabariah,pn Sabariah tak benarkan.
saya : Hmmm...carta tu macam nak comparekan anak2 kan?
t.aisyah : betul tu.So, saya minta parents percaya pada guru dan kebolehan anak sendiri.
saya : *diam saja
t.aisyah : Oh Puan, hari nie Balqish dah naik Qiraati 2 tau. die sorang je yang dah naik Qiraati 2. dah lama sebenarnya..dah dua tiga minggu lepas die dah habis Qiraati 1 tapi saya tak sempat nak semak.saya kena semak bacaan die dalam Qiraati 1 baru boleh naikkan QIraati 2. Alhamdulillah...Balqish goodKhalifah.
saya : Alhamdulillah...
t.aisyah : Pn jangan terkejut yea kalau by 5 years die dah boleh baca jawi.
saya : InsyaAllah..harap2 mcm tu la.
t.aisyah : saya harap puan dapat sama2 tajamkan skills Balqish.
saya : InsyaAllah...saya cuba.

hissshhh...naik Qiraati 2 rasa mcm naik Al-Quran plk.Kat rumah Balqish baca Iqra'. Rupanya Qiraati nie lagi advance dari Iqra' dan t.aisyah tak kasi baca Iqra' lagi taknak Balqish confuse. Kalau nak, baca Qiraati je. Qiraati 4 & 5 dah masuk ayat2 dlm Al-Quran.

sebab nak buat pulut kuning (konon2) tak tahu.so malam tu saya buat cheese cake utk teachers di little caliphs sebagai tanda terima kasih saya kerana mendidik anak saya dengan penuh rasa ikhlas dan tanggungjawab.Harap2 sedapla sbb saya buat cheesecake tu dengan penuh kasih sayang, keikhlasan dan ketulusan hati.kekkekeke...

well done my dear Nur Balqish Qaisarah.




4 comments:

LINDA ALEEQA said...

ank ogy bijak mcm mama dia...dr sek ren trkenal antara pelajar plg bijak,smpai la ni kan...huhu!jeles +ve...
ingat dolu2 bg cikgu hadiah guru tisu kotak,sabun...hehe!
la ni bdk2 advance...nk mak ayah beli brg2 mahal..malu dgn kawan lain...hishhh..

g_mulan said...

to linda: ohh..trimas =).
btw, kita mesti didik anak kite jadi lebih baik dari kita.

resepi kita dah bagi tau.bukak inbox fb.

atengbest said...

ko tgk citer gemilang ke?

g_mulan said...

to blindart :a'ah..tgk gak?nape?pasal bapak aida bagi ayam gantiyuran bulanan ke?masa tgk citer gemilang tu la aku tgh sibuk buat cheese cake.

Pages - Menu