Mati itu pasti

Masa kecik saya paling takut bila dgr perkataan mati.


Rumah saya adalah jalan ke kubur.

Setiap kali ada kematian kat kampung, jenazah akan lalu depan rumah.akan nampak ahli keluarga menderu2 naik motor/ kereta hantar jenazah.
Ya Allah, insaf rasa hati.

Lagi2 bila nampak raut wajah ahli keluarga si mati.

Paling takut masa kecik kalau mak abah meninggal dunia. Tak tau nak bergantung dengan sapa sebab mak abah je la tempat mengadu.

Rasa macam biarla saya yang pergi dulu sebelum mereka.

Bagus kalau kita sentiasa ingat pada kematian.kita akan selalu rasa insaf. Nak buat jahat pun takut.

Bila datang belajar luar negara, kematian / bencana yg menimpa ahli anggota keluarga adalah salah satu perkara sering kena fikir. Kena percaya pada rukun iman ke-6. Kena redha dengan segala yang berlaku.lagi pulak duk jauh beribu-ribu batu.kalau apa2 jadi memang tak sempat nak sampai pun. Segerakanlah mana yang boleh. Yang penting Allah Taala tau apa dalam hati kita dan mudah-mudahan doa kita sampai pada mereka.

Hari ni dapat mesej dr seorg kawan ncl yg kawan dia punya ayah meninggal dunia kat sheffield. Baru sampai sini dua minggu lepas. Innalillah... 
Dia mesej sebab nak tau apa prosedur yg perlu dibuat.

Sebenarnya perkara ni pernah jadi kat ncl. Ayah sahabat saya meninggal dunia dua minggu lps dtg melawat anak dan cucu. Kebetulan sahabat saya tu tinggal berdua je ngan anak dia. Pagi2 dpt berita tu kami (saya n shah) terkedu.tak tau nak buat apa. Blurr.

Lps beberapa minutes br try call sana sini utk inform. Jenazah ada kat hospital n tunggu nak buat post-mortem.

Benda pertama yg perlu dibuat adalah inform high commision of msia kat london.nnt dia akan bgtau apa yg perlu kita buat.  Sebagai waris yang ada kat sini, kita kena decide sama ada nak kebumikan kat sini atau nak terbangkan jenazah balik ke tanah air.

Kalau kita nak bawak balik ke msia, High comm  akan deal dgn agent yg dilantik (taslim funeral) untuk uruskan jenazah. Kita cuma akan contact taslim utk maklumkan jenazah kat hospital mana.taslim pulak akan bgtau apa document yg diperlukan.

Document utama of course la sijil kematian.nak dptkan sijil kena ada surat post-mortem dari hospital dulu.  Sijil kematian kena ambik kat civic center tempat kita daftar kelahiran tu.biasanya dalam sehari boleh siap.tengok kes. 
Kena photostat jugak passport simati. 

Tu je rasanya. Nnt kalau ada lagi saya bagitau. Biasanya penerbangan akan dibawa dari london. So, taslim yg akan bawak jenazah dr sini ke london dan akan uruskan jenazah supaya boleh dibawak balik dengan kapal terbang. Allahh..saya lupa la term dia apa.

Sahabat2 kat sini pulak, kalau boleh bg sokongan pada waris.mereka akan rasa down sgt2. Ahli keluarga kat msia plk biasanya akan pressure n nak jenazah sampai msia cepat.tolong la paham dan kami disini akan cuba utk mempercepatkan semua urusan n jangan risau, taslim funeral dn high comm akan sedaya upaya mempercepatkan urusan penghantaran jenazah. Kalau waris kat sini nak iring jenazah dalam flight yg sama, contact taslim dn tanya jadual penerbangan yg dibooked utk jenazah. Waris kena book ticket penerbangan sendiri. 

Utk kos urusan jenazah dr segi pengangkutan ncl-london- msia, pengurusan utk kapan,  saya tak pasti berapa. Saya tanya sahabat saya, dia jawab lebih kurang £2500. 

Biasanya high comm akan buatkan solat jenazah.sahabat2 yang kat sini pun sama2 la solat ghaib jenazah. Alhamdulillah, saya bangga dengan kawan2 kat sini, masing2 bawak makanan utk dimakan lepas kenduri tahlil (masa tu jenazah dah kat london, tp waris masih di ncl utk settlekan beberapa urusan).

Nasihat saya, jika ada ibubapa yg ingin dtg melawat, apply travel insurance. Kita tak tau kan apa2 boleh jadi. Kalau dah ada penyakit, bawa ubat siap2. 

Tak elok melengah-lengahkan urusan pengebumian tp terpulang kepada waris sama ada pilih utk kebumi disini atau bawa balik. 

Kami...
Pesan pada ahli keluarga kami.
Apa2 jadi pada kami, buatlah yang terbaik dan mudah.jangan sampai menyusahkan. 
Terima qada' dan qadar. InsyaAllah, kita akan berlapang dada.

Sesungguhnya mati itu pasti.

Update: 

Utk rujukan kita bersama :



0 comments:

Pages - Menu