adik beradik saya

dalam hidup saya, saya cuma ada seorg kakak...

beza umur 3 thn sahaja.

masa kecik2 saya sangat dengki dengan kakak saya nie (harap2 die tak baca)...

nape tah ek? ke mmg sifat anak no.2 mcm tu?ataupun saya je. masa kecik kakak tak boleh lebih langsung dr saya.apa kakak ada, saya mesti ada.

masa saya sekolah tadika (6thn) dan kakak darjah 3 (9 thn)....lagi kronik. setiap pagi (utk ke sekolah), saya akan suruh mak kejut saya dahulu br kakak, saya nak mandi dulu br kakak, saya kena siap dulu br kakak.Kalo kakak dulu baru saya, saya akan menangis dan mogok (jahat kan?)

sampai suatu pagi saya tgk kakak baring sblh saya..sy dah nak ngamuk sbb kakak dah siap dgn baju sekolah dulu.tp mak cakap kakak dah mandi n pakai baju dr malam td (mlm semalam)....saya percaya bulat2..lepas saya mandi n bersiap2 br kakak bangun dr katil. saya puas ati -sbb siap dulu.

tp, saya jugak selalu tolong kakak. Kakak tak suke mengaler...saya sangat suke mengaler. so, masa kakak darjah 4 saya selalu tolong kalerkan peta,dn gambar2 dlm nota ADM(alam dan manusia) kakak.

yup, perasaan dengki itu sentiasa menyelinap dlm hati. nape ek? sbb kakak selalu dapat lebih dr saya. sbb kakak selalu dpt barang baru dn saya dpt 2nd hand. sebab dulu saya gemuk kakak kurus jek. Saya tanye mak, nape saya gemuk dan kakak kurus?Saya terlebih susu ke? Yeaaa...hanya saya seorg minum susu mak saya.Yang lain minum susu lembu. Tak percaya? saya minum susu mak dari umur 1 hari hingga umur 6 tahun (x ingat ade susu lg ke tak masa tu).ada sesiape boleh pecahkan rekod saya???hahaha...2 thn lepas saya lahir, adik kembar siam saya lahir (kembang bercantum dada dan berkongsi jantung). Tapi adik twin kena duduk hospital dan meninggal dunia 44 hari selepas die dilahirkan.Adik twin adalah kedua2 nya perempuan Rohana dan Rohani. Susu adik kembar tu pun saya la yang hisap...hahaha....so, saya pikir sbb minum susu mak kot badan saya lebih besar dari kakak.....tp skang tidak lagi...so...MITOs!!!

Nama kakak saya best Rozana...sedapkan nama tu.Evergreen.sebab tu saya dengki kot.

Masa belajar diuniversiti (degree) dan kakak ambik master di Uia..saya hanya pakai motosikal dan berulang alik balik kluang naik motor..tp kakak sudah pakai kereta...sangat dengki.

Selalu ckp pada mak, mak lagi sayang kakak dr saya. Mak lebihkan kakak dr saya...

Namun, kehidupan telah berubah.
Saya lebih matang.... Saya sudah ada orang yg sangat sayang2kan saya (en hubby n balqish laaa)..
kakak pun sudah kawen dan tinggal jauh nun di sepang...

dah x berasa hati...
dah x berasa dengki...
setelah ada anak...
baru tau macamana perasaan ibu bapa dengan anak sulung.
anak sulung adaah penawar segala2nya....

namun, anak kedua jangan rase tersisih...
kalau mak dan abah tak hiraukan saya taklah sayajadi seperti saya hari nie...

tp sebenarnya kakak banyak bekorban utk saya...
sebenarnya kakak selalu kena marah bila bergaduh dgn saya (sbb die lebih tua)...
kakak selalu kena pukul bila buat salah.
seingat saya, saya x penah kena pukul masa kecik...
maknanye saya adalah kesayangan mak dan abah juga...
tanpa saya sedari..

Bila munculnya adik lelaki stlh saya besekolah darjah 2,saya dah boleh beralah.
Sangat sayang dengan adik lelaki.
Boleh berkorban apa saja utk adik lelaki...
sbb saya memang kepingin adik sangat2.

Hingga kini itu sajalah adikberadik saya...
seronok tak terkira bile dapat berkumpul sama2...
mengimbau memori lama....
bergelak ketawa sama2....

rindu dengan kakak...
sudah buang semua sifat/ tanggapan negative dlm hati...
tinggal yg baik2 saja...
kenapa kakak duduk jauh sangat...
duduk je la kat johor nie...
senang nak dtg umah....

semoga kakak hidup bahagia bersama suami tersayang...
semoga kakak akan peroleh cahaya mata secepat mungkin....

7 comments:

atengbest said...

abg aku pon minum susu cap gantung sampai tadika... =p

biasa la tuh, 2nd child sindrom. tapi dalam famili aku tak rase sangat, kami gilir2 duk ngan nenek. teman dia. memula abg aku, pastu aku, pastu adik bawah aku, pastu adik yg lagi satu. adik bongsu je tak duk ngan nenek. tak kerasan katenya. lagipon dia paling manje. semua dengki kat dia. hahahah.... dan semua tak bape suke dia sebab sangat la "rajin"... huhuhu....

Anis Radzi said...

hahaha...rozi gelak sakan kita baca entry awk yg ni..sampai kluar air mata..cute je citer awk masa kecik dulu. hubby kite pun sengih je baca. Biasala rozi, nasib anak no 2..kena pakai semua 'bekas' kakak..pastu kakak buli lagi..huhuhu..tapi bila dah besar we're bestfriends! forever until dies..=)

g_mulan said...

to blindart : wah...boleh geng aku nie!(menyusu sampai tadika)..apsal mase sekolah dulu ko tak bgatu kat aku...

to hanis: hahaha...banyak sangat memori sbnrnye...cume malas nak taip jek..yup...sayang kakak!!!

Khairayu said...

sedihnyyee bace entry ni...hampir menitiskan air mata..ecehh..hahahahah.. sweet kan memories :)

Fairus Basir from The Juggling Queen said...

hei, aku anak sulung tau.. ms kecik2 memang selalu gaduh... tapi skrg, rapat sangat! dah duduk dubai ni, lg la really missed the 4 of them.

Unknown said...

azie... aku ni.. nepp hebat.. igt x?

g_mulan said...

to ayu : silakan menangis cik ayu...hehehe

to teefa: yup!air dicincang xkan putus.

to nepp: Nepp!!!ingat laaa.aku tercari2 ko.lepas abis blaja senyap je.tup2 dah kawen. dah ada anak dah ke? thanks selalu bagi aku tumpang bilik ko dulu.hehehe..keje mane skang?

Pages - Menu