she must be better than me

alhamdulillah...

Nur Balqish Qaisarah sudah banyak peningkatan dalam penulisan dan pembacaan.
skang nie kalo tengok huruf, die dah kenal dah yang mana satu M, N, O, A dan seterusnya.

Buat pengetahuan semua, saya dan en.hubby tak pernah memaksa Balqish belajar, semuanya bermula dari dalam diri dia sendiri. dia merujuk kepada Balqish...

Pada mulanya kami selalu belikan mainan...tp atuk (abah saya)suka belikan buku untuk Balqish. Tak kirala buku mewarna ke...buku cerita ke...

ok...citer pasal abah saya nie...die memang pencinta buku.Saya tak tipu, kalau tak caya baca kat sini...thanks linda ibu harraz sbb buat coretan ttg saya.

actually, masa kecik2 abah suke belikan majalah 'Gila-Gila'. masa zaman tu majalah tu memang best. masa tu kakak dah besar, so, kakak dah pandai membaca n gelak2 bile baca. saya setakat tengok gambar je la.sampai satu tahap rasa kena jugak belajar membaca sebab nak tau kartun tu cakap ape. tula punca saya belajar membaca + ke'strict'an abah mendidik saya ketika itu.Bukan tujuan nak berlagak ok, tp ketika umur saya 4 tahun saya dah boleh membaca.Ketika umur saya 5 thn, saya dah membaca suratkhabar.saya ingat lagi, jiran saya atuk die dtg n die lupe nak bawak cermin mata.saya kesian tgk die baca suratkhabar cam susah payah, so, saya tolong bacakan. Atuk tu memang kagum giler ngan saya n sampai harinie jiran saya tu keep cerita situasi saya membacakan suratkhabar utk arwah ayah die (atuk tu) masa saya kecik. And of course, bahan pembacaan kegemaran saya ketika itu adalah majalah Gila-Gila. kami(saya dan kakak) buat koleksi n jaga baik2.Kalau bole semua edisi nak ada.Masa tu Gila-Gila sangat mantap...tebal + ilmiah + lawak + murah.

makan gila-gila,tido gila-gila sampai nak masuk toilet pun capai gila-gila dulu...hahahha


ok...pusing balik cerita abah dan nur balqish...apa yg saya perasan, abah suke beli bahan bacaan yang jauh ke depan untuk nur Balqish. contohnya, Balqish baru tau pegang pensil dah beli buku mewarna. balqish baru pandai tulis bulat2 dah beli buku tulisan ABC...Balqish baru cakap 2, 3 patah perkataan dah beli buku untuk membaca. and it works...

actually ia bermula apabila kawan saya bercerita, anak die dah pandai buat bulatan n kaler dalam bulatan tu (anak die duk nursery). rasa teruja sangat...dalam hati "bile la Balqish nak pandai buat camtu". Pastu bagi Balqish pegang pen. benda pertama yg die lukis adalah contengan. dalam beberapa hari die dah boleh control jari n lukis bulatan. Bile bulatan bercantum means anak dah pandai mengawal jari dan fokus.

bagila die kertas utk lukis bulatan banyak2...lepas tu die sibuk buat tanda pangkah. mcm Balqish, kami belikan board yg boleh padam2 tu, so, senang sket die nak menulis/padam. sambil buat bulatan tu ajar die nyanyi .."bulat kecik..bulat kecik..bulatla besar".

bile tgk die Ok n ada minat saya try buat A dalam bentuk titik2 n suruh die ikut. Yea..saya sangat kagum bile Balqish boleh sambungkan titik-titik tu. Esoknya die dah pandai menulis huruf A (bergantung kepada kesungguhan kanak2). Balqish memang saya akui rajin, sepanjang malam die boleh tulis huruf A sahaja banyak2 kali.

masa besday balqish 1 tahun,saya n en.hubby ada belikan laptop comel utk die. tahun pertama, die hanya bukak yang nyanyian sahaja. Sekarang nie...alhamdulillah...kalau suruh carik Banana, die tau nak tekan mana. Kalau suh carik Queen..die tekan Q dan seterusnya.

Awal tahun nie abah belikan satu laptop comel utk Balqish. Laptop nie kecik sket, mudah di bawa kemana-mana. Yang bagusnya laptop nie ada Kuiz. Suruh tekan A. kalau tekan, die akan cakap "congratulations!".bulan lepas masa balik PD, balqish main ngan mak ndak(wani).tension je Balqish sbb die banyak tak dapat jawab. wani pun kesian kat Balqish. Don't worry wani..next week Balqish balik PD, die dah tau sume jawapan....let see.

means...Balqish kenal huruf dulu sebelum tau nyanyi lagu ABC...bile dah kenal huruf lebih mudah nyanyi lagu ABC. Sekarang nie, dalam kereta on d way g memana, bila nampak signboard, kami 3 beranak akan berlumba2 nak teka huruf pertama n Balqish juga dah boleh baca plate number kereta.

Sekarang Balqish dah kurang mewarna. Die lebih suke menulis. nnt saya ambik gambar hasil kerja Balqish yea.Pernah satu weekend tu Balqish stay up dr pkl 12.30am-2.30am utk tulis beberapa huruf...dan sudah tentu papa yg jadi teacher n keep cakap "kalau kakak nak school..nak teacher kena abiskan tulis dulu"..dan die akur.

lagi satu bila mengajar perkataan, kena kreatif. contohnya...gerakkan jari ke bawah utk "Rain"..gerakkan jari separuh bulatan utk " rainbow"..tunjuk keatas langit untuk "moon , sun dan star". Kanak-kanak amat kreatif. Satu hari, tengah saya potong sayur kubis utk dimasak, Balqish ambik n cakap "mama..rainbow".yea..lapisan kubis adalah berlapis2 seperti rainbow.

Dan sekarang, setiap kali ke Mall, tempat pertama adalah kedai buku.
Setiap kali nak pujuk Balqish kena cakap "nnt papa beli buku baru yea".
sudah ada istilah "kena habiskan kerja sekolah dulu" kalau nak tgk kartun.
Ada org yang sangat sayangkan buku kat rumah tu sampai papa gelar "ulat buku".
Setiap malam selama satu jam adalah masa utk"tuition bersama papa".


Target saya dan en hubby adalah supaya Balqish pandai membaca dan menulis sebelum umur 4 tahun (insyaAllah)...kami akan cuba dengan dorongan-Nya dan kekuatan dari diri Balqish sendiri.yes!! She must be better than me!!






:: Rintihan hati ::

apa yg saya tulis di sini bukan utk menunjuk-nunjuk, hanya sebagai panduan saya utk anak saya yang berikutnya.manusia kan mudah lupa. untuk yg sedang mendidik anak mungkin boleh dijadikan panduan sedikit. Ingat, kemampuan setiap kanak-kanak adalah tidak sama. Jangan memaksa..buat apa yg mereka suka.

Semoga anakanda Nur Balqish akan terus maju ke hadapan. Kamu la harapan mama dan papa. Kami akan beri segala sokongan.


4 comments:

LINDA ALEEQA said...

apa lak nak nunjuk nyer g...bagus tuh..lind apun x sabo nak tgok cane harraz mmbeso nti..suke tgok pkmbngan baby...

Khairayu said...

GOOD GIRL BALQIS..KEEP IT UP.!!
ADE GEN MAMA DIE :)

Fairus Basir from The Juggling Queen said...

rozi, to me this is not menunjuk2 or 'show offf', but motivating others to improve their kids. (to me) laa kan.

don't know what others will think, but it's good you know. at least that's my opinion. :)

g_mulan said...

to linda n teefa : takpe kan berkongsi. org lain pun bercerita jugak kan.

to ayu: tang mana gen aku yang dia ikut tu?hehehe

Pages - Menu